You are currently browsing the category archive for the ‘journal’ category.

cerita tanpa irama

Dalam diri kita telah dijadikan hati…dalam hati kita telah dijadikan perasaan dan dalam setiap perasaan diciptakan naluri yang berbeza..mengapa harus manusia mempunyai perasaan dan mengapa harus naluri tiba-tiba muncul ketika kita berfikir..ini kejadian yang Maha Pencipta..Allah memberikan kita kelebihan lebih dari ciptaanNya yang lain iaitu hati dan perasaan..tapi masih ada lagi makhluk lemah ini yang masih belum sedar bahawasanya mereka ini sangat istimewa berbanding makhluk-makhluk yang lain..masih lagi berlagak..masih lagi dengki..masih lagi belum sedar antara baik dan buruk kelakuan mereka..

Di sini aku bukan mahu berceloteh atau mengadu tetapi aku telah sedar yang kita ini sebenarnya tersangatlah lemah dari apa yang kita jangkakan. bukan lemah dari tenaga tetapi lemah dari pemikiran..masih ada lagi yang tidak sedar tentang tujuan sebenar mereka dilahirkan di dunia ini.masih lagi terumbang ambing dengan keseronokan duniawi sehingga lupa yang mana darat dan yang mana laut..hanyut di dalam kotak hidup yang sentiasa terkunci oleh ringgit malaysia dan hiburan laknatullah..

mengapa hati manusia sentiasa ditutupi oleh garisan dan titik hitam kehidupan sehinggakan kebaikan yang dilakukan hanyaa sebesar zarah atom yang belum tentu dapat menutupi besarnya simbahan dosa di dalam hati mereka..aku yang tersangat jahil ini ingin mengingati kita semua samada yang besar pangkatnya mahupun kecil zakatnya yang hidup ini hanyalah ujian..lulus atau tidak terletak di tangan yang Maha Mengadili..

aku cuba membersihkan kotoran di ceruk hati usang

Advertisements

yesszaaa… sudah hampir sepurnama blog ini menyepi. aku bukan menghilang tetapi sangat sibuk dengan kerja-kerja duniawi yang merupakan punca pendapatan aku. kadang-kadang mood aku untuk berblogging pudar sedikit dek kerunsingan kerja yang bertimbun. lumrah hidup usah dibicarakan..tetapi aku tetap masih cuba membri kesegaran pada blog yang amat aku cintai ini..

teruskan pada agenda utama, pada hari ini bersamaan 26 julai aku telah mengambil kesempatan untuk mengikuti sesi photowalk bersama komuniti fotografikr yang merupakan sebuah forum yang amat menarik sekali unutuk dikunjungi. seramai lebih daripada 25 org ahli termasuk yang belum mendaftar telah menghadiri acara ini. kami telah diagihkan kepada 3 buah kumpulan dan telah diberikan tema tangkapan yang berlainan untuk setiap kumpulan. kumpulan kami telah diberikan tema merah iaitu setiap objek atau subjek yang dicapture harulah mempunyai unsur merah. acara dimulakan dari Pasar Seni iaitu Central Market dan berakhir melingkungi Masjid Jamek. Hasilnya aku telah mendapat pelbagai unsur merah dan sedikit ramuan photoshop telah diadukkan untuk menambah rasa di dalam gambar tersebut.

aku belajar sesuatu hari ini..aku berpendapat di dalam seni penglihatan, pengasahan minda amat perlu untuk melihat sesuatu yang luar dari kotak pemikiran kita. aku selalu melihat setiap objek yang sama berulang-ulang kali dan aku sentiasa melalui satu kawsan yang sama setiap hari. bersikap ALERT pada keadaan sekitar menghasilan satu asahan minda melalui mata iaitu satu seni yang orang biasa jarang dapat menilai. untuk menjadi seorang jurugambar atau photojournalist, perkara ini amat penting untuk dititikberatkan supaya hasil dan kualiti kerja kita akan lebih berkualiti dan unik. secara konkluksinya aku sangat bersyukur kerana telah didedahkan dengan satu ilmu walaupun ia tidak berlaku secara langsung. terima kasih kepada fotografikr community untuk acara kali.

“Setiap Hari Otak HOkka Cuba Memerah Pendapatnya”

16 Mei merupakan hari yang bersejarah buat semua guru di Malaysia di mana semua guru diraikan pada hari ini. Pengorbanan seorang guru mendidik warisan negara memang tiada bandingnya. dari mana asalnya segala cita-cita jika tidak dimulai dari guru…di mana asalnya sebuah kejayaan kalau tidak dari guru..di mana hadirnya sebuah tauladan kalau tidak dari guru. pada zaman dulu guru merupakan seorang paling disegani di mata setiap ihsan kerana mereka sangat menghormati guru yang yang banyak memberikan tunjuk ajar. Tetapi pada zaman sekarang, amat jauh bezanya taraf seorang guru, masyarakat seakan lupa pada asal kejayaan mereka, seolah-olah sombong pada ilmu, riak pada kejayaan. mereka telah lupa pada titik permulaan sebuah kejayaan yang telah menjadikan mereka manusia yang sebetul-betulnya manusia pada masa sekarang. Istilah bodoh sombong amat sesuai sekali ditujukan pada sesetengah anak muda kita yang masih tidak sedar tujuan ilmu itu disampaikan kepada mereka. Tapi kecetekan pemikiran anak muda kita bukan juga harus dicaci tetapi tanggungjawab untuk memperbetulkan jalan kejayaan merek juga terletak pada guru. tetapi ini tidak bermaksud ibu bapa boleh lepas tangan dalam agenda ini kerana ibu bapa juga perlu memberi peranan yang tegas kepada anak-anak mereka.

Pada hari guru ini, aku cukup gembira atas sikap murid-murid aku yang selama ini masih sedar akan peranan mereka sebagai murid. cukup panjang aku berceloteh, aku tidak mahu memualkan sesiapa… ada sedikit paparan tentang apa yang telah berlaku pada Hari Guru di sekolah aku. Tahniah kepada semua guru SK Kpg Jawa 2 kerana telah berjaya menjadikan Hari Guru sebagai hari yang sangat gembira kepada semua murid-murid di sekolah ini.

Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh tersebut iaitu pada 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran negara kita. Dokumen tersebut juga dikenali sebagai Laporan Razak (Razak Report) dan sejak itu telah menjadi Dasar pelajaran Kebangsaan.

 

JUMAAT, 8 May yang lalu aku telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Maha Vihara Temple di Brickfield untuk melihat sendiri bagaimana masyarakat Buddha meraikan Hari Wesak. Pada asalnya agenda ini telah diusulkan oleh Shuk. Setelah hampir berbelas2 org member diajak akhirnya hanya aku, shuk, ari tukang buat shushi, lence dan bei yang berjaya menghadiri. Tapi okla daripada xde. kepada yang x dapat pegi atau yang x sempat diajak, korang tengok jela gambar2 yang ade ni..hehe

tempat meletak kayu gaharu ini diukir yang menyerupai satu wajah. aku sendiri pun tak tahu samada ini wajah singa atau dewa..aku kurang jelas ketika penerangan tersebut.

mereka merupakan salah seorang penyambut kedatangan sami buddha. pakaian mereka menimbulkan keunikan pada perayaan ini dan mereka juga berasal dari sri lanka. mereka dijemput khas semata-mata untuk menjadi penyambut kepada sami yang berkumpul pada hari ini.

mereka merupakan sami yang merupakan tunjang kepada kepercayaan Buddha di negara ini. mereka di anggap suci dan mulia oleh masyarakat buddha di negara ini. salah seorang yang memakai cermin mata itu merupakan ketua mereka.

kelihatan seorang sami merenjiskan sesuatu kepada mereka yang hadir untuk upacara sembahyang. masyarakat buddha yang berdoa ketika ini akan disucikan dosanya mengikut kepercayaan mereka.

gamabr ini diambil ketika senja di mana lampu2 neon telah dinyalakan. ini merupakan menara wisma dharma cakra untuk para penganut buddha berkumpul dan berdiskusi.

para penari membuat persembahan untuk menyambut para buddha ke tempat acara untuk menyalakan pelita yang pertama.

antara aksi penari penyambut buddha yang sempat kami lihat.

antara pelita yang dinyalakan oleh sami buddha

susunan pelita yang telah dinyalakan menerangi kawasan kuil buddha pada malam ini

gambaran pelita di ambil sudut atas

ketika ini, seramai berpuluh orang sami buddha mengelilingi pelita yang besar ini untuk menyalakan pelita ini. pelita ini adalah simbol untuk mengingati roh-roh yang telah masuk syurga.

salah satu patung buddha yang terdapat di situ menarik minat saya di mana pencahayaan yang digunakan sangat menarik dan menampakkan seperti satu cahaya yang datang dari atas patung buddha itu.

‘malam ini tidurku nenyak’

setelah hampir beberapa minggu blog aku ini tidak diupdate kerana ada sedikit masalah kepada system pada pc aku, akhirnya aku berjaya jugak mengupdate walaupun hanya satu gambar. ini adalah sekolahku…tempat aku menyebar ilmu kepada bebudak yang berminat nak belajar. selama hampir 5 minggu aku di sini, aku amat berpuas hati di atas layanan guru-guru dan reaksi murid-murid terhadap kehadiran aku di sini. aku merasakan seperti seorang artis yang dikerumuni peminat walaupun peminat hanya terdiri daripada golongan cilik. jadi artis di sekolah lagi best dr jd artis di dunia hiburan.sangat menjengkelkan..masih ada baki 3 minggu lagi untuk aku menghabiskan praktikal dan aku berharap hasil dari pengalaman aku disini mematangkan aku lagi dan menguatkan semangat aku untuk menjadi seorang guru yang terbaik di semesta alam..doakan aku..

on 20 of march..last friday, i wake up early in the morning(actually i didnt slept at all) just to watch what is this hot balloon fiesta is all about.. at 6.30 in the morning..gosh!! the sun not rise yet..i hope i could wake up to work by that early everyday..impossible..hehe

the moment i arrive there, it is my luck that i’ve given opportunity to go inside the  field to watch from a very deep close on how this balloon look like.. a little bit aborigine because this is my 1st time watching from a very close distance(just able to watch on tv only). i was able to see how they organize the balloon and generate the hot air to the balloon. this are some of the pictures that i’ve have taken on that early morning..

actually the hot balloon still close to the ground and in process to go up on the air..

this picture look like the lady and the guide are sitting on the air with a comfortable chair with them. i really wanna ride this type of hot balloon..i guest it is not my lucky day though..

the inside of the balloon leave a beautiful pattern and it is interesting for me when i’ve an opportunity to go inside this balloon..woww..it is enjoyable..

this is how the generator of the balloon look like… this pic been taken when i have been choose to be a passenger for this hot air balloon.. what a lucky day for me..it is hot actually..feels like burnin on the to of my head..

the view from the top..it is my chance to look down to other people..but really..everything around putrajaya can be see from here..what a lovely morning..smilez=] (got free pass because i’ve told them i’m a photographer from the local magazine..i dun believe they believe it..hehe)

they dun wanna let me go…actually this hot balloon need to go down for the next people to hitch on..

its burnin..someone get the water please..

the plenty of balloons have different kind of pattern and colors..the balloons still in preparation…

the candid of the day: a gorgeous young lady who is the owner of the elephant hot balloon give a nice pose for me before i went back to continue my sleep.. she has asked me for my email because she want her picture..actually she ask me to have lunch with her but it is Friday..Jumaat prayer is more important..hehe..

i sound silly when i speak in English, fareezkario 2009

ketapi1

sabtu lepas aku dan ari dapat satu job wedding. Sebenarnya Am(TuaiConcept) yang punye job tapi beliau ada hal penting jadi kami telah mengambil alih tugas beliau..dipendekkan ceritanya kami bertolak ke Pasir Mas, Kelantan menaiki bas dan perjalanan amatla membosankan sebab tiada apa yang dapat kami buat sepanjang perjalanan..selama 9 jam kami duduk melihat ke luar jendela bas..sekejap hujan sekejap panas..ditambah lagi jalan yang jem sepanjang perjalanan dari gua musang..sebab cuti sekolah agaknya..mujur kami selamat tiba di rumah pengantin.. perjalanan majlis berjalanan lancar tetapi  hujan sepanjang hari mengganggu kami untuk membuat outdoor shooting..sedikit gambar akan aku paparkan pada entry akn datang.

ketapi2

perjalanan balik kami ditaja lagi oleh pihak pengantin. Kami minta untuk balik menaiki keretapi..saje je merasa macam mana nek keretapi ni..malangnya kami dapat kelas biasa je..mulanya memohon untuk yang ade katil tapi da abes plak..huhu..so x kisah sgt..yg penting balik..hehe..kami berangkat balik dalam pukul 7 so xdela sgt view2 yg menarik yang dapat kami tangkap..lagipun badan da lembik sgt..sepanjang perjalanan balik kami tdo je..huhu..

ketapi3

mujur keesokannya cuaca x hujan, so sempatla captured sekeping dua sejurus selepas subuh..kami tiba di kuala lumpur pada pukul 9.30 pagi..perjalanan yg memenatkan..jumpa katil je terus tdo sampai petang..

ketapi4

ketapi5

p/s: entry wedding akan dimasukkan nanti..coming soon

‘mood malas untuk menulis’

kali ini aku ingin memaparkan sebuah cerita berkisarkan hidup seorang sahabat aku..beliau merupakan seorang moderator dan blogger yang sangat kreatif. sebarang info mengenai beliau terdapat pada link ini dan ini

nama aku bat. aku hanyalah seorang manusia biasa yang selalu dibelenggu dengan pelbagai kemelut jiwa yang menyentuh emosi dan perasaanku. di cuaca yang tenang di petang yang sunyi ini aku meratap ke luar jendela melihat keheningan senja yang seakan-akan memahami perasaanku. kicauan burung di balik hutan juga menyahut isi hatiku seakan-akan cuba bertanya pada kata hati ku…sudah hampir berapa lama aku masih memikirkan dirinya..adakah dia mendengar kotak hatiku memanggil namanya..cuba aku menjerit tetapi masih tidak kesampaian..yang menyahut cuma si kotak hati, iya..aku faham ini cumalah dugaan dalam sesuatu hubungan..bersabarlah..

aku pedulikan semua yang bermain di dalam mindaku..aku teringat pada rakan-rakanku yang tadi asyik mengajak aku ke sungai..mungkin mereka sudah di sana..mungkin ini saja caraku untuk melegakan perasaan gundah yang sentiasa mencucuk emosiku ini..aku terus menukarkan pakaian..sesampainya di sungai seorang rakanku sedang kusyuk mengambil wuduk..hampir terlupa aku pada tiang agamaku dek fikiranku asyik memikirkan tentang duniawi ini..Allah lah tempat yang paling sesuai untuk ku mengadu..Dialah yang Maha mengerti dan Maha memahami..aku terus ke tepi sungai untuk mengambil wuduk..

Alhamdulillah..jiwaku sedikit tenang..solat Asar telah selamat aku tunaikan..walaupun perasaan aku belum sepenuhnya pulih tetapi aku tetap lega bila melihat rakan-rakanku masih bersama aku untuk senyum bersamaku..tanpa membuang masa sungai yang sejuk itu bagaikan aku seorang sahaja yang memilikinya..menggigil sebentar kakiku sambil mengetap bibir kerana kesejukan sungai yang mengalir deras. alangkah nikmatnya jika hatiku sesejuk air sungai yang mengalir ini..sentiasa mengalir tanpa sebarang masalah..Argghh!!!..sungai ini menjadi mangsa emosiku..aku menyelam membiarkan diriku hanyut di bawa arus sungai..tetapi janganlah risau kerana sungai ini masih terlalu cetek untuk ku lemas..aku hanya lemas bermain dengan perasaanku sekarang..

aku penat..penat melawan kesejukan air Sungai Nuang..akhirnya aku menyerah kalah dan terus berlabuh di tepian sungai tersebut..aku memerhati rakan-rakanku gembira seakan-akan tiada masalah yang menyelubungi mereka..aku berfikir..mereka memang kuat berbandingkan diriku ini..tiba-tiba kedengaran seakan-akan keroncong versi unplugged bermain di dalam perutku..yup..aku belum menjamah sebarang makanan pun dari pagi tadi..aku harus makan..seberat-berat masalah yang aku alami..lagi berat masalah jika aku tidak makan..aku terus mengajak rakan-rakanku untuk balik..kebetulan juga senja sudah menyinsing..adakah baiknya jika aku beredar..sesampainya aku di pondok usangku..aku terus memasang arang..sekali lagi keroncong perutku berbunyi menandakan sudah tiba waktunya untuk makan..petang itu aku berlaukkan ikan bakar bersama sambal tumis..termakbul perutku..tersenyum hatiku..BURRPPP!!!

aku mendapat satu kesimpulan setelah sekian lama aku hampir gila memikirkan masalah yang aku hadapi..aku berpendapat setiap masalah yang di hadapi bukan patut diterima dengan keluhan tetapi harus diterima dengan penyelesaian yang positif..setiap orang yang berpijak di bumi tuhan ini memang akan mengharungi rintangan yang pelbagai..cuma iman kita sahaja yang harus kita pertahankan supaya kita tidak lari dari jalan penyesaian yang betul..sentiasalah beringat dan biarkan fikiran kita terbuka untuk mendapatkan petunjuk dariNYA..

p/s: cerita di atas hanya rekaan semata-mata..tidak ada kena mengena dengan saudara bat yang dihormati dan disanjungi..

‘aku masih merangkak lagi untuk mencari erti hidup’

hari ini masyarakat hindu telah meraikan hari perayaan mereka iaitu thaipusam..sebenarnya aku x berapa faham konsep thaipusam ni.tetapi yang aku tau keadaan di tempat perayaan betul2 membuatkan aku seram sejuk..tetapi berbekalkan semangat kental..aku persetankan semua itu..seramai berbelas jugak la geng2 jurugambar  yang aku kenal berkumpul pada pagi2 lagi untuk mendapatkan shot2 yang best2..segala jenis bau dan keadaan yang kurang menyenangkan bukan alasan untuk aku tidak meredah banjiran kelompok hindu yang ingin bersenbahyang di situ..

kalau aku diberi peluang untuk menghadirkan diri ke situ lagi,mungkin aku akan berfikir semasak-masaknya..nak tahu kenapa?anda pergilah tahun depan okeyh..

untuk paparan yang lanjut dan lebih jelas sila klik di sini 

 

ke arah gemilang

mungkin ramai yang tidak tahu yang aku merupakan bakal pendidik pada masa akan datang.bidang fotografi merupakan minat aku sejak dari bangku sekolah lagi..tetapi minat aku dalam bidang perguruan ni merupakan satu anugerah bg aku..tugas seorang guru untuk mendidik anak2 bangsa merupakan tugas yang amat berat sekali dalam dunia ini..

kenapa aku berkata demikian?

cuma anda bayangkan anda menjadi seorang doktor..anda bertugas setiap hari setiap malam..tiba2 ada seorg pesakit tenat dan anda anda bertanggugjawab untuk mengubatinya..tetapi malangnya pesakit itu tidak lama..anda telah kehilangan seorang pesakit yang dipertanggungjawabkan di bawah pemerhatian anda..anda mesti rasa bersalah..tetapi dalam dalam beribu2 pesakit hanya dia seorg yg telah gagal anda selamatkan..

senyum dari hati

cuba bayangkan pula anda adalah seorg guru..anda mengajar di dalam sebuah kelas yang mempunyai lebih kurang 30 org anak murid.cuba bayangkan anda telah menyampaikan ilmu yang salah kepada 30 org anak murid tersebut..murid2 tidak akn mengatakan anda salah tetapi ilmu yang diterima oleh mereka mnyebabkan mereka tetap percaya yang guru adalah betul..selama bertahun2 mereka menganggap apa yg kita ajar itu betul..lebih bahaya lg kalau pada masa akn dtg mereka turunkan ilmu yg kita sampaikan kepada ank atau cucu cicit mereka..bayangkan berapa banyak dosa yang kita dapat jika menjadi guru yang kurang bertanggungjawab dalam menyampaikan ilmu(kurang bersedia atau cuai)..

sama jugak kalau anda menyampaikan ilmu yg betul..pahala yang anda akn dapat tidak akn putus2 jika ilmu yg kita ajar secara betul itu diturunkan turun temurun oleh anak murid kita..betapa besarnya pahala seorg guru..

kesimpulannya..tugas guru bukanlah sesuatu yang mudah..kita harus sentiasa menghargai guru kita tidak kira garang atau menjengkelkan kerana ilmu itu hanya sekali kita boleh tuntut..jika terlepas masa akan datang kita mungkin akan menyesal..

pengawas darjah 4

p/s: belajar fotografi pon kenalah banyak menuntut..baru ilmu kita kan berkembang..jangan kedekut jika ada ilmu baru yang kita tahu..share2 sesama kita..

‘Majulah Fotografi Untuk Jiwa Bangsa’

September 2017
M T W T F S S
« Dec    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Flickr Photos